اثر وال مارت چیست؟

اثر وال مارت به تأثیر اقتصادی افتتاح یک شرکت بزرگ مانند: وال مارت در یک منطقه، بر کسب و کارهای محلی موجود در آن منطقه مربوط می‌شود. اثر وال مارت دو بعد مثبت و منفی دارد. بعد مثبت آن کمک به کنترل تورم و منصفانه‌تر شدن قیمت‌هاست. بعد منفی آن لطمه زدن به کسب و کارهای محلی است. در برخی از موارد دولت‌های محلی و شهرداری‌ها، برای حمایت از اقتصاد محلی قوانین سخت‌گیرانه‌ای را با هدف دور نگه داشتن شرکت‌های بزرگ از منطقه تحت پوشش خود، وضع کرده‌اند.

اثر وال مارت به زبان ساده

اثر وال مارت می‌تواند مثبت یا منفی باشد. نکته مثبت آن این است که شرکت‌های بزرگ به دلیل برخورداری از صرفه به مقیاس و افزایش بهره‌وری تولید، قیمت‌های منصفانه‌ای را به مشتری پیشنهاد می‌دهند و مصرف‌کنندگان محلی می‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری نموده و بخشی از پول خود را نیز پس انداز نمایند.

اثر منفی وال مارت، تأثیری است که شرکت‌های بزرگ بر کسب و کارهای محلی می‌گذارند. کسب و کارهای کوچک معمولاً نمی‌توانند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند چراکه آن‌ها از مزایای حاصل از خرید و فروش عمده محصولات، برخوردار نیستند. در نتیجه بهای تمام شده محصولات آن‌ها بالاتر از شرکت‌های بزرگی مانند وال مارت است.

گاهی اوقات این کسب و کارهای محلی برای کاهش هزینه‌ها اقدام به کاهش هزینه‌های حقوق و دستمزد پرسنل خود می‌نمایند. از آن جایی که کارکنان این کسب و کارها اغلب بومیان همان منطقه هستند در نتیجه درآمد بخشی از مردم آن منطقه کاهش می‌یابد. به دلیل مشکلات رقابتی مذکور، در اغلب موارد مدیران کسب و کارهای محلی ترجیح می‌دهند که به طور کلی کسب و کار خود را تعطیل نمایند.

با مشاهده این ویدیوی آموزشی درک بهتری نسبت به مفهوم این اصطلاح مالی پیدا خواهید کرد.

شما می توانید از طریق لینک زیر، فایل ویدیوی آموزشی فوق را دانلود نمایید. (حجم فایل: ۳۷٫۳۴ مگابایت)