ارزش افزوده بازار یا MVA چیست؟

ازش افزوده بازار نشان‌دهنده تفاوت میان ارزش بازار یک شرکت و سرمایه‌ای است که توسط سرمایه‌گذاران شامل: صاحبان سهام و دارندگان اوراق قرضه وارد شرکت شده است.

هنگامی که سهامداران می‌خواهند بدانند که عملکرد واقعی شرکت در قبال سهامدارانش چگونه است، آن‌ها ابتدا به MVA شرکت نگاه می‌کنند. MVA یک شرکت، نشان‌دهنده ظرفیت آن شرکت برای افزایش ارزش سهام در طول زمان است. MVA بالا بیان‌گر مدیریت اثربخش و عملکرد قدرتمند شرکت است. MVA پایین می‌تواند به این معنا باشد که ارزش اقدامات مدیریت و سرمایه‌گذاری‌ها کمتر از ارزش سرمایه پرداخت شده توسط سرمایه‌گذاران است.

ارزش افزوده بازار یا MVA به زبان ساده

شرکت‌هایی که ارزش افزوده بازار بالایی دارند برای سرمایه‌گذاران جذاب هستند نه فقط به این دلیل که می‌توانند بازده بالاتری ایجاد نمایند، بلکه به این دلیل که رهبری قدرتمندی دارند. درواقع ارزش افزوده بازار نشان می‌دهد که مدیریت شرکت در طی زمان چقدر پول به پول سرمایه‌گذاران اضافه کرده است.

شرکت‌هایی که قادر به حفظ یا افزایش MVA خود در طول زمان هستند، معمولاً سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب می‌کنند. دقت داشته باشید که هنگامی که بازارها در شرایط صعودی قرار دارند و کل بازار درحال رشد است، معیار ارزش افزوده بازار معیار قابل اعتمادی برای سنجش عملکرد مدیریت نیست. چراکه در این حالت، رشد قیمت سهم و ارزش سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل مثبت بودن شرایط کلان اقتصادی است نه فقط عملکرد مدیریت.

یکی از شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر ارزش افزوده بازار آن فوق‌العاده بوده است شرکت آلفابت است. MVA شرکت آلفابت که شرکت مادر گوگل است، از ۱۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ به ۳۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ افزایش یافت. که این نشان‌دهنده عملکرد فوق‌العاده مدیریت این شرکت در خلق ارزش برای سرمایه‌گذارانش است چراکه توانسته است ظرف سه سال ارزش افزوده بازار خود را حدود ۳ برابر کند.

با مشاهده این ویدیوی آموزشی درک بهتری نسبت به مفهوم این اصطلاح مالی پیدا خواهید کرد.

شما می توانید از طریق لینک زیر، فایل ویدیوی آموزشی فوق را دانلود نمایید. (حجم فایل: ۳۳٫۲۶ مگابایت)