حاشیه سود چیست؟

معمولاً وقتی گفته می‌شود حاشیه سود، منظور حاشیه سود خالص است. نسبت حاشیه سود خالص، نشان می‌دهد چند درصد از فروش را سود خالص (پس از مالیات) تشکیل می‌دهد. نسبت حاشیه سود خالص، برابر است با سود خالص تقسیم بر فروش شرکت. تغییرات این نسبت تحت تأثیر سه عامل است: ۱- حجم فروش ۲- سیاست قیمت‌گذاری ۳- ساختار هزینه‌ها.

حاشیه سود به زبان ساده

شرکت‌ها به نسبت حاشیه سود، توجه ویژه‌ای دارند. این نسبت از تقسیم سود خالص بر فروش شرکت حاصل می‌شود. اگر در یک شرکت حاشیه سود، مثلاً ۲۰ درصد باشد، یعنی شرکت به ازای هر یک ریال فروش، ۰/۲۰ ریال سود خالص کسب کرده است.

با فرض ثابت بودن سایر شرایط برای دو شرکت، بدیهی است که هرچقدر حاشیه سود خالص بیشتر باشد، وضعیت مطلوب‌تر است. در صورتی که دو شرکت شرایط کاملاً یکسانی داشته باشند، بالاتر بودن حاشیه سود یکی از آن‌ها نسبت به دیگری، به پایین بودن درصد هزینه‌ها مربوط می‌شود. با این حال، سایر شرایط به ندرت مسای است و بنابراین نمی‌توان صرفاً با استفاده از این نسبت در مورد وضعیت یک شرکت نظر داد.

مثلاً کاهش قیمت محصول، معمولاً موجب افزایش آحاد فروش می‌شود ولی حاشیه سود نیز کاهش می‌یابد. کاهش قیمت و افزایش آحاد فروش می‌توانند یکدیگر را خنثی کنند و درنتیجه ممکن است سود کل و مهم‌تر از آن جریانات نقدی ناشی از عملیات شرکت، کاهش یا افزایش یابد.

بنابراین پایین بودن حاشیه سود، لزوماً نامطلوب نیست و باید به این نکته توجه کرد که آیا کاهش حاشیه سود، موجب افزایش سود کل شده یا خیر. این جمله معروف که: “قیمت‌های ما آن‌قدر پایین است که در فروش هر محصول، پول از دست می‌دهیم، اما از طریق افزایش حجم فروش آن را جبران می‌کنیم” بیانگر همین مفهوم است.

با مشاهده این ویدیوی آموزشی درک بهتری نسبت به مفهوم این اصطلاح مالی پیدا خواهید کرد.

شما می توانید از طریق لینک زیر، فایل ویدیوی آموزشی فوق را دانلود نمایید. (حجم فایل: ۲۸٫۷۷ مگابایت)