قیمت گذاری رقابتی چیست؟

قیمت گذاری رقابتی تعیین قیمت محصولات و خدمات بر اساس رقابت است. این روش قیمت گذاری اغلب توسط شرکت‌هایی که محصولات مشابهی را به فروش می‌رسانند، استفاده می‌شود. به دلیل این که ویژگی‌های محصولات اغلب ثابت و مشخص است اما در مورد خدمات این گونه نیست. کیفیت و نوع خدماتی که توسط شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود، معمولاً تفاوت‌ زیادی باهم دارند. این استراتژی قیمت گذاری بیشتر در مورد کالاهای شناخته شده که قیمت آن‌ها به تعادل رسیده و جانشین‌های زیادی دارند، استفاده می‌گردد.

قیمت گذاری رقابتی به زبان ساده

قیمت گذاری رقابتی تنظیم قیمت محصولات یا خدمات بر مبنای رقابت است. شرکت‌ها هنگام تعیین قیمت کالاها و خدمات خود، سه انتخاب دارند. قیمت‌هایشان را کمتر، مساوی یا بیشتر از رقبایشان تعیین کنند. شرکت‌هایی که قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد می‌دهند با ارائه تسهیلات مناسب جهت پرداخت قیمت کالا و یا امکانات بیشتر، این اختلاف قیمت را جبران می‌نمایند.

شرکت‌هایی که قیمت پایین‌تری را نسبت به میانگین قیمت کالا در بازار پیشنهاد می‌دهند، ممکن است بر این باور باشند که با این روش می‌توانند مشتریان را به فروشگاه خود کشانده و بعد کالاهای دیگر خود را نیز به آن‌ها بفروشند و در مجموع سود کنند.

اگر دو شرکت قیمت یکسانی را برای محصول مشابهی پیشنهاد دهند ممکن است عواملی نظیر بازاریابی مشخص نماید که کدام فروشگاه مشتری بیشتری خواهد داشت. دو فروشگاه ابزارفروشی در یک خیابان واقع شده‌اند. فروشگاه A چکش را به قیمت ۵ دلار می‌فروشد و معتقد است که قیمت پایین‌تر او موجب می‌گردد که مشتریان بیشتری را نسبت به فروشگاه B که قیمتش ۶ دلار است، بدست آورد.

اما فروشگاه B دارای انواع مختلفی از ابزارآلات خانه‌سازی است. جای پارک بیشتری دارد و در تلویزیون تبلیغ می‌کند درحالی که فروشگاه A این کار را نمی‌کند. در این حالت باوجود این که فروشگاه A قیمت کمتری را برای چکش پیشنهاد می‌دهد، اما احتمالاً فروشگاه B مشتری بیشتر و درنتیجه سود بیشتری خواهد داشت.

با مشاهده این ویدیوی آموزشی درک بهتری نسبت به مفهوم این اصطلاح مالی پیدا خواهید کرد.

شما می توانید از طریق لینک زیر، فایل ویدیوی آموزشی فوق را دانلود نمایید. (حجم فایل: ۲۷٫۹۸ مگابایت)